A HÁZI FELADATOK ÉS AZ ISKOLAI DOLGOZATOK SZABÁLYAI
Részlet iskolánk Pedagógiai programjából (44-47. oldal)
2.8.1. Az írásbeli és szóbeli feladatok, az otthoni, napközis, tanulószobai felkészüléshez előírt feladatok meghatározásának elvei és korlátai
A házi feladat adásának céljai:
- az iskolában tanultak rögzítése, gyakorlása, a tananyaghoz kapcsolódó ismeretek megszilárdítása,
- a kötelességtudat, feladattudat, szabálytudat fejlesztése,
- az önálló ismeretszerzés igényének kialakítása, egyéni képességeik kibontakoztatása,
- az együttműködési készség kialakítása (társakkal, pedagógusokkal),
- reális önismeret, önértékelés kialakítása,
- a kötelességtudat, feladattudat, szabálytudat fejlesztése,
- helyes tanulási, tanulásszervezési technikák elsajátítása, alkalmazása,
- „életre szóló” tanulási igény kialakítása, tudatosítása.
A házi feladatok elkészítésének szervezeti formái, lehetőségei
- Önálló otthoni tanulás: a házi feladatot a pedagógusnak egyértelmű magyarázatokkal, tanácsokkal kell „előkészítenie”. A tanuló köteles az adott feladatot tudásszintjének megfelelően elvégezni. Az otthoni feladatkészítés ellenőrzése – szükség és igény szerint – minden esetben a szülő feladata.
- Iskolaotthonban történő tanulás: tanulók hétköznaponként feladataikat az iskolában végzik el. Hétvégére házi feladat, gyűjtőmunka adható.
- Tanulószoba: ezzel a lehetőséggel elsősorban azok a tanulók, illetve szüleik élnek, akik „tanulási problémákkal vagy a tanuláshoz való hozzáállás” problémájával küszködnek. A foglalkozást vezető pedagógusnak fontos szerepe jut a segítségnyújtás és az ellenőrzés terén. A tanulók felkészülésének hatékonysága érdekében folyamatos kapcsolattartást végez a szaktanárokkal.
A feladatok adása során a következő elveknek kell érvényesülnie:
- Figyelembe kell venni a tanulók életkori sajátosságait, a tanulók képességeit, az órarend arányos terhelését.
- Szükség esetén szolgálja a felzárkóztatást, az egyéni differenciált fejlesztést!
- Nyújtson a tanulónak optimális terhelést, de úgy tudjon a tanuló megfelelni az iskolai elvárásoknak, hogy a két tanítási nap között legyen módja pihenésre és kikapcsolódásra!
- Az írásbeli házi feladatok elkészítésére szánt idő: napi átlagban 30-60 perc.
- A szóbeli házi feladatok mennyiségét is úgy határozzuk meg, hogy ne haladja meg 30-60 percet (történelem, magyar nyelv és irodalom, biológia, kémia, fizika, matematika, idegen nyelvek, informatika)!
- A szorgalmi feladatok adása lehetőséget nyújt a tehetséggondozásra. Ha szorgalmi írásbeli feladatokat adunk, értékeljük azokat, alakítsa pozitívan a gyermek tantárgyi teljesítményét!
- A tanulók eredményes felkészülésének érdekében egy tanítási napon belül egy-egy osztállyal legfeljebb kettő témazáró, illetve félévi vagy év végi felmérő dolgozatot lehet íratni.
- Az iskola képviseletében szereplő, versenyző gyerekek esetében ne tekintsük kötelességszegésnek a házi feladat elmaradását, pótlására adjunk lehetőséget!
A házi feladat osztályzattal nem minősíthető, de a tanuló munkájának globális értékelésekor figyelembe vehető. Egyes tantárgyak esetében előre jelezve értékelhető a feladat. pl.: házi dolgozat, otthon megírandó fogalmazás. Minden probléma esetén a Krétában történő beírással kell tájékoztatni a szülőt a tanuló hiányosságairól.
2.8.2. Az írásbeli beszámoltatás formái
Az írásbeli beszámoltatás az oktató-nevelő munkának, a tanulói teljesítménymérésnek, a pedagógus tájékozódásának, a tanuló és a szülő tájékoztatásának az eszköze.
Célunk: a befogadás (írásbeli szövegek megértése) és a közlés (írás) együttes fejlesztése.
Az írásbeli beszámoltatások szabályai
- előzetesen bejelentjük
- a feladat megfogalmazása egyértelmű
- elvégzésére elegendő időt biztosítunk
- egy nap legfeljebb két írásbeli beszámoltatás íratható
Az írásbeli munkák fajtái
- feladatlap
- teszt
- írásbeli feleletek, feleletterv
- fogalmazás
- szódolgozat
- kisdolgozatok: nem vesznek igénybe egy teljes tanórát, általában 10–20 percesek, bármelyik tanítási órán írathatók.
- tájékozódó felmérés
- szintfelmérő dolgozat: az elméleti tantárgyakból a gyakorlások, ismétlések után íratjuk a tanulókkal (év elején, félévkor, év végén). Eredményét 2-8. évfolyamon érdemjegy formájában fejezzük ki, a naplóba piros színnel írjuk, és tekintetbe vesszük a félévi és az év végi osztályzat kialakításánál.
- témazáró dolgozat: az egyes témakörök végén, az egész téma tananyagát és fő követelményeit átfogó dolgozat. Megíratására egy teljes tanórát biztosítunk, előtte összefoglaló órát tartunk. A tanulók egyenletesebb terhelése érdekében a felső tagozaton a dolgozatok időpontját előre közöljük a tanulókkal, illetve a KRÉTA rendszerben is rögzíthetjük.
Egyéb lehetőségek
- versenyek feladatsorai
- project feladatok
- szorgalmi feladatok
- könyvtári kutatómunka
- kiselőadás
- rejtvények megfejtése/készítése
- totó
A feladatok megvalósítása a tanuló teljes személyiségét formálja, fejleszti gondolkodását.
Az írásbeli munkák alapelvei
- Legyen olvasható, rendezett, esztétikus, tiszta!
- A tartalmi és formai követelmények az életkornak megfelelő közlésformában érvényesüljenek!
- Az alapvető helyesírási szabályokat készségszinten alkalmazzák!
A nevelő feladata
- A követelményeket s az értékelési elveket megismerteti a tanulókkal és a szülőkkel.
- A helyi tanterv által előírt, megtanított tananyagot lehet csak számon kérni.
- A munkaközösségek által elfogadott értékelési megállapodások betartása.
- A javítás, értékelés legyen érthető, egyértelmű.
- Az érdemjegy mellett fejlődést segítő, rövid értékelést is adhat a nevelő.
- A tanuló a javított munkát megtekintheti, kérdéseire a nevelő magyarázatot ad.